vrijdag 30 december 2016

Een goed voornemen voor 2017

Een beetje afgezaagd, ik weet het. Ieder jaar opnieuw komt iedereen aanzetten met goede voornemens. Om die vervolgens na twee weken weer overboord te gooien. Maar dat van mij is anders (jaja, het zal wel). Het is ook geen echt 'voornemen' als in: ik ga mijn leven beteren (moet ik misschien ook doen?). Maar laat ik stoppen met rond de pot te draaien en het gewoon vertellen:
Ik ga in 2017 elke maand een boek lezen.

'Dat is alles, Lyrinn?' hoor ik je denken. Je had vast iets spectaculairder verwacht. Elke wéék een boek, dat had misschien nog verwonderlijk en uitdagend geweest, maar elke maand... Twaalf boeken, dat zijn er nog niet eens zoveel!

Maar het zijn niet zomaar twaalf boeken. Ik wil het komende jaar elke maand een geléénd boek lezen. Dit jaar leende ik best wat boeken, het was een soort sneeuwbal-effect: ik leende eens een boek van een vriendin, en toen ik dat vertelde aan een andere vriendin, leende zij me vervolgens ook een boek uit. En toen leende ik nog iets van een collega, en van een vriend van een vriendin en dan weer van een andere collega, ... En in ruil leende ik hen allen ook weer leuke boeken uit, zoiets werkt echt heel aanstekelijk!

Een geleend boek valt ook zelden tegen. Iemand die je wat uitleent, is er meestal zelf erg enthousiast over. En je leent niet zomaar iets uit, ik doe dat zelf alleen maar als ik denk dat de lener het écht leuk gaat vinden. Het leidt vaak tot leuke gesprekken die het enthousiasme nog meer aanwakkeren, want de eigenaar van het boek kent natuurlijk alle gebeurtenissen en de afloop al... (Pas op voor spoilers)!
Daarom wil ik er in 2017 nog een schepje bovenop doen. Elke maand een ander boek, elke maand van iemand anders. Mijn hele uiteenzetting hier, is dus ook meteen een oproep aan iedereen die dit leest, ver weg of dichtbij: zoek jouw favoriete boek uit en kom het me brengen, stuur het op, of verplicht me om je een bezoekje te brengen en het op te pikken!


Er zijn enkel twee dingen die je moet weten:

1. Ik hou niet zo van Science Fiction of Fantasy. Verder kan ik veel smaken. En ik ben eigenlijk best wel te vinden voor een experimentje, dus als je favoriete boek nu écht Science Fiction is, en je vindt dat ik het écht moet lezen... dan kan het misschien wel. Maar verder is het dus niet zo erg mijn ding, just so you know.

2. Ik leid een bijzonder druk leven, dus doe me een plezier en leen me geen kanjer van 899 bladzijden uit, alsjeblieft. Want dan lukt het me nooit om dat in een maand uit te lezen. Al geldt ook hier: ik maak graag een uitzondering voor extra-ordinaire gevallen!
Ik hoor graag van jullie, ik popel al om te starten :)

Lieve groetjes vanuit de bergen dit keer!

Lyrinn