zondag 17 maart 2013

Grenzen verleggen


Hoi lezers en lezerinnen

Hier ben ik dan eindelijk met het eerste nieuws vanuit Zwitserland. Wie daar nog aan mocht twijfelen: ik leef nog en ik stel het wel ! Ik zet het voorbije weekend voor jullie op een rijtje:

Vrijdagavond kreeg ik nog een geweldig laatste avondmaal met dank aan mama en bonnie voor de vol au vent en papa voor het snijden van de frietjes. Het was eigenlijk helemaal niet zo'n gezellige avond aangezien afscheid nemen nu eenmaal niet mijn ding is. Ik werd er triest van en wou het afscheid het liefst zo snel mogelijk achter de rug hebben. Gelukkig zorgden Astrid en Kevin toch ook voor wat goed nieuws die avond: zij verblijden ons met een gloednieuwe foto (lees: echo) van mijn toekomstig nichtje/neefje.

Zaterdagochtend zeer vroeg (4u45) vertrok ik, gepakt en gezakt, met de trein richting Zürich. Gelukkig waren de spoorwegen me welgezind want ik ben hier vlot en zonder vertragingen geraakt, applausje daarvoor ! Het zonnetje scheen -wat ik als een goed teken beschouwde- en nu het afscheid achter de rug was, kreeg ik er meer en meer zin in. In Keulen was er even tijd om de dome bij daglicht te bewonderen (tijdens onze prospectie was het zowel bij vertrek als terugkeer donker…) en daarna opnieuw de trein op tot in Basel. Van daaruit restte me nog één laatste trein tot in Zürich.


Dankzij het prospectieweekend wist ik meteen waar naartoe voor het eerste op mijn lijstje: een tramabonnement. Aangezien het tramnet hier best doet denken aan het metronet in Parijs (lees: uitgebreid en zeer frequent, met het enige verschil dat het hier allemaal bovengronds te doen is), lijkt een abonnement vanzelfsprekend. Amper een halfuurtje na aankomst was dit al geregeld en (dit geheel terzijde) bij deze beschik ik ook over 6 gloednieuwe pasfoto’s.

Daarna ging ik -met de tram uiteraard- mijn sleutel ophalen in het ziekenhuis en toen brak het spannendste moment van de dag aan: zo meteen zou ik mijn onderkomen voor de komende maanden te zien krijgen ! Ik werd aangenaam verrast, want mijn kamer is in één woord ge-wel-dig ! Er is zeer veel bergruimte (ik heb zelfs een persoonlijk berghok), ik heb een zeteltje en een bureau en er is zelfs een nachtlampje. Wat mijn schrik voor de stopcontacten hier betreft (waarvoor dank, mister Nicolet): tot mijn grote opluchting doet enkel de haardroger het niet en daar kan ik best mee leven. Vlakbij is ook een tramhalte dus verplaatsingen worden hier een fluitje van een cent.

De beste eigenschap van mijn kamer heb ik nog niet vermeld: ze bevindt zich op de zestiende verdieping, wat een adembenemend uitzicht betekent. Vanuit mijn raam heb ik een ZOT uitzicht over de stad (inclusief Zürichsee) en ver daarbuiten. Om maar te zeggen: het verste dat ik kan zien, zijn besneeuwde bergtoppen. Er is ook een gemeenschappelijk terras dus het uitzicht blijft niet beperkt tot datgene wat ik zie uit het raam in mijn kamer.



Zodra ik alles op de kamer gedropt heb, trek ik erop uit om boodschappen te doen en mezelf te voorzien van een gloednieuw Zwitsers gsm-nummer. Daarna is het tijd om een hapje te eten en ik ben blij te horen dat de twee knappe mannen aan het aangrenzende tafeltje in het Engels communiceren, mét Frans accent. Ze laten af en toe het woord ‘students’ vallen en ik pik ook het woord ‘party’ op. Ik ga mij hier thuis voelen, dat is bij deze bevestigd !

Aangemoedigd door de Franse studenten besluit ik nog even op prospectie te gaan in de stad. Het is tenslotte zaterdagavond dus slapen (ik ben echt doodop) en uitpakken kunnen nog wel wachten tot zondag. Aangezien ik hier helemaal niemand ken (best wel een raar gevoel trouwens), besluit ik mijn grenzen wat te verleggen en iets te doen wat ik nog nooit eerder gedaan heb: ik stap een café binnen, bestel een pintje en installeer me aan de toog. Ik sla een (weliswaar kort) babbeltje in gebrekkig Engels met de barman en geniet van mijn eerste Zwitserse pintje. Na eentje houd ik het toch voor bekeken want hé, wat dat grenzen verleggen betreft: ik besluit dat ik er al genoeg verlegd heb voor vandaag. Zowel letterlijk als figuurlijk !

Plattenstrasse by night
First Swiss beer


Jullie horen nog van me !

Liebe gruss

Lyrinn